onsdag 7 november 2012

Intet menneske er illegalt 

- En Konstutställning

"Intet menneske er illegalt", lapp hittad i Danmark. Collage.

Triptyk med badrumsskåp: "Intet menneske er illegalt", oljemålningen föreställer det barnet på Tiggarlappen från Stockholm. Till triptyken hör även svenska flaggan med den danska lappen "Intet menneske er illegalt".

Tiggarlapp från Stockholms pendeltåg. En vardagssituation som man
som kollektivtrafikant möter kanske varje dag.

Avholmsberget, utsikt mot Dellensjöarna.

Avholmsberget, utsikt mot Dellensjöarna.

Avholmsberget, utsikt mot Dellensjöarna.

Applikation sydd av hemlös kvinna i Tallinn till min utställning i "Home sweet Home" i Tallinn
och nu med på utställningen "Intet menneske er illegalt". 


Sommarens vackraste pion.

Krans av ölburkar.


”Intet menneske er illegalt”: om utsatthet

Far ända in i Hälsingland, det vackraste och svenskaste av landskap, blå berg, så himla himla blå, mot blå himmel! Ett gemensamt och älskat hem i skogarna som urholkas av avfolkning och kalhyggen. Men bergen består, lika evigt blå. (Utsikt från Avholmsberget, Bjuråker, I,II,III, olja på duk.) En krans av ölburkar i en böljande dans hängande från taket. Livet är en fest och pappa har druckit ur alla ölburkarna, och när han inte dricker öl och brännvin försöker han hålla sig nykter och jobba. Det är svårt, det är enklare att lyfta på luren och ringa det privata direktnumret till taxin som kör ända hem till gården med hembränt. I Hälsingland tar alkoholen aldrig slut, här stänger inte krogen som i Stockholm. Glada Hudik, detta är festens landskap, här tar festen aldrig slut, med stämmor och fioler. Ölburkskransen påminner om en linblomskrans, men doften av öl går inte ur. Parksoffan med fyllgubbarna har flyttat in i vardagsrummet, kringgärdade av löständer och tappade skor. Taxin kör hem dem, när dagen gryr. Gitarrackord och munspelsyl. Hur länge ska pappa få behålla jobb och körkort? Inte länge till, kära barn, inte länge till.

Jag hittar saker. Människor. Sen blir de till konst. Fogas till sammanhang.

”Don´t worry – be happy” bonad broderad av estnisk hemlös kvinna, upphittad (kvinnan) på hamburgerbar i Tallinn, precis då jag skulle medverka i ”Hem kära hem”, utställning om hemmets roll och betydelse på konsthallen i Tallinn 2005. Hon gnagde på en torr kant och jag bjöd henne på en kopp te. Stora sorgsna ögon. Livshistoria berättad stötvis. Mannen alkoholist, ja redan pappa var alkoholist. Minnen av barfota i snö, när ska pappa lugna sig så familjen kan gå in i huset igen? Det började med att hon bodde i min bil (när jag märkte att hon var ordentlig fick hon flytta hem till mig). Sen medverkade hon i utställningen med applikationer, bonader som vi komponerade tillsammans. Under tiden hjälpte jag och en väninna henne hitta jobb och bostad (nu hade hon ju mitt telefonnummer att hänvisa till).  Hon fick ofta sparken som städerska för att hon inte klarade av att låsa och larma med kodlås, och fick börja vandringen om igen, om nätterna, sitta och sova på busstationen och så vidare.

”Intet menneske er illegalt”, en gul lapp upphittad under en resa i Danmark, i ett collage med svenska flaggan, har gett namn till en triptyk med badrumsskåp. Alla har rätten till ett eget hem. Även den lilla flickan med de stora bruna ögonen porträtterad i olja efter förlaga på en inplastad lapp funnen på sätet bredvid mig under en pendeltågsresa  till Märsta, Stockholmsförort:

”Hej!  Jag är en fattig man. Jag har en syster och hon är sjuk i Leukemi. Hon behöver hjälp fär sådan behandling. Snälla hjälp mig med lite pengar. Tack för hjälpen! Må gud hjälpa er. Lappen tillbaka tack!”

Jag såg mig om efter mannen, men han kom inte och jag tog lappen med mig när jag gick av. Undra hur gammal han är, kan han verkligen ha en syster som är tjugo år yngre än han själv?  Nej, jag tror det är en lapp för att luras. Men spelar det nån roll, han måste ju ha mat på nåt sätt! Kanske hans tiggande försörjer en hel familj som hamnat på villovägar och inte kan finna försörjning på nåt annat sätt. Ingen tigger för nöjes skull. Vad skulle jag göra i hans situation? Vi kan alla hamna i hans situation. Må Gud hjälpa oss. Gud hjälper den som hjälper sig själv. Vi måste hjälpa oss själva, men vi måste också ha ett samhälle som fungerar. En Samhällsmoder, begreppet Ellen Key införde, eller ett Folkhem. Men nu händer det saker snabbt som tar ifrån oss känslan av ett fungerande samhälle. Ska inte pengar finnas längre? Hur kan ett privat bolag ta sig rätten att riva upp telefonledningarna till obygden? Där bor för få för att protesterna ska  höras! Tåg biljetterna – ska man köpa dem på Lotteri? Är det normalt? Mobilstrålningen, 3G och 4G, är det verkligen nyttigt för människor och fåglar? Ska barnen ha mobilen hängande över hjärtat? Tystas forskningen som man säger? Alla översvämningar, har de verkligen ingenting alls att göra med kalhyggen och utdikningar? Varför protesterar ingen? Varför har det blivit så farligt med cigarettrök, men kärnkraften är inte farlig fast den har en tusenårigt dödlig strålning och olyckor sker, ingen människa är ju perfekt,  inte heller de som sköter tekniska anläggningar. Oförutsedda saker händer som jordskalv och tsunamis. Cigarettrök kan man flytta sig ifrån, men vart flyr man från ett förgiftat jordklot? Ska vi bo i inglasade bubblor? Dit man bara får tillträde om man är chippad i örat? Ordet ”konspiration” används skämtsamt även i Sveriges Radio, en ung kvinnlig radiojournalist driver lätt och ironiskt med en förtvivlad rökare som försöker ifrågasätta nya påbud, men ingen seriös journalistik undersöker nya allvarliga dagsaktuella problem. ”Snälla hjälp mig med lite pengar”. ”Nej, jag kan inte, även om jag ville, pengar finns inte och du som inte är inne i systemet får tyvärr vara utan!” Nej, Intet menneske er illegalt. Vi har alla rätt till ett hem på jorden. Inte alla, men de flesta. Än så länge. Kanske. Att inte oroa sig kan vara mer skadligt i längden, än att oroa sig…

Bie Erenurm, konstnär

Konstutställningen ”Intet menneske er illegalt” på Galleri Tingshuset i Delsbo. Oljemålningar och installation. Öppet 4 augusti – 13 augusti 2012, mellan klockan 12.00 – 18.00 varje dag. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar