


När jag stiger in i huset hör jag dragspel och sång. Men det är inte Olle som spelar, utan en gäst som har bosatt sig hos honom månadsvis. Gästen skulle ha varit i Frankrike, men återvände tidigare av okänd orsak. Han står i mörkret i vardagsrummet. "Hej" hälsar jag. "Hej" säger han. Vi pratar lite. Olle är på övervåningen och snickrar med sin brorson säger gästen. Jag nöjer mig med det. Har med mig en blomma och får själv leta vas, bland burkarna i ett köksskåp. Jag vill lämna en knippe tulpaner, eftersom Olles mamma nyligen gått bort. Det är stökigt i köket, men jag lyckas ställa ifrån mig tulpanerna och går upp för att se vad de snickrar. I lampans sken snickrar de en kista på pingisbordet.
Man kan tycka att det verkar snålt att snickra kistan själv, säger Olle. Men vi tänkte att vi snickrar en och blir den bra, så använder vi den, och om inte köper vi en.
Nej, jag tänker inte att det är snålt att Olle snickrar sin mors kista. Det är precis som det ska vara. Olle gör allting själv, och på sitt eget vis så varför ska han inte göra kistan? Virket har han från den egna skogen, där träden vördnadsfullt fällts med handsåg.
Det blir det sista han ger sin mor, en sista kärlekshandling, att hon får ligga i det kärl som sonen och hennes barnbarn gjort med sina egna händer. Det blir hans sista fysiska beröring med sin mor, en beröring som ska omfamna henne på hennes sista färd.
Stämningen i rummet är allvarlig och högtidlig, medan de sakligt mäter och diskuterar hur de ska bygga. De har aldrig byggt en kista förut. Det har inte behövts. Det är en slags bearbetning för dem att göra nåt konkret tillsammans. Ett sätt att formulera sorgen och tomheten, inte med ord, men med en handling. Den äldsta släktingen har dött. Både Olle och brorsonen har själva kommit ett steg närmare döden. Nu är Olle den äldsta. Brorsonen näst i tur. När Döden flyttat om pjäserna har alla efterlevande kommit ett steg närmare sin egen död. Den yngre känner att han blivit mer vuxen. Den äldre att han blivit ännu äldre. Det finns ingen närstående kvar som minns hur han var som barn. Den som älskat honom mest, som bytte blöjor och tog hand om honom när han var som sårbarast, har gått vidare. Hon som födde fram honom.
Hon hette Solveig och var lärarinna från Stockholm. Hon fick jobb i en byskola i Delsbo, Hälsingland. Hon var inte så ung längre, men fortfarande ogift. Och här i byn kom hon att möta sitt öde. Hon minns första gången hon såg honom.
"Han kom och ledde en ko, här nere på grusvägen. Jag visste att han var från gården här bredvid. Och han gick barfota! Det tyckte jag var så stiligt!" Solveig hade alltid mycket att berätta när man hälsade på. Om hur det var att komma som Stockholmare ut på Bonnvischan och försöka anpassa sig. Kraven var höga på hur mycket man skulle orka arbeta fysiskt, hässja hö och allt annat. Hon hade sitt eget yrke att sköta, vara lärarinna. Mycket jobb. Engagemang i miljörörelsen och mot kärnkraften ledde till många intressanta internationella kontakter, det kom gäster från andra världsdelar, som fick arbeta på gården. Som pensionär flyttade Solveig så småningom tillbaka till den då nedlagda byskolan, där en skolhusförening hyr ut lägenheter och skolsalen är festsal. Olle fick bo med sin mamma upp till fyrtioårsåldern, innan hon flyttade. Själv har han aldrig flyttat hemifrån. Det har inte behövts. Ett tag gick han på folkhögskola på annan ort, det är allt.
När jag själv, som stockholmare bodde i byn några år, var det ibland en tröst att få hälsa på Solveig och prata om stadsdelar och gator i Stockholm och lyssna till hennes gamla stockholmska med ord och uttryck som ingen använder idag. "Nämen va hejjigt", "hyvens kille", "reko". Medan världen går i urbaniseringens spår, finns det alltid några som vill vända tillbaka till ursprunget där vi alla kommer ifrån. Då kan man möta människor som Olle och Solveig, som tar emot en som en nykomling, men på ett vis som om man ändå hör dit och alltid har funnits där. Och hälsar man på ett eller två år senare, fortsätter man samtalet ungefär där man slutade, som om ingen tid alls gått. Ända tills Döden flyttar om sina pjäser.